Recenzie: Maitreyi de Mircea Eliade

Eroina romanului, Maitreyi Devi, fiica unui mare filozof indian, Surendranath Dasgupta , trăiește o dragoste mistică, s-ar putea spune, cu autorul cărții.

Acțiunea are loc în Calcutta anilor 1930, Eliade (Allan) locuind în casa lui Maitreyi , ca „ucenic” al tatalui acesteia. Deși la început el nu simte decât repulsie pentru Maitreyi, se îndrăgostește iremediabil de aceasta. Fata îi impărtășește sentimentele dar nu îi mărturisește dragostea, aceasta reflectându-se în faptele sale.

Asta este prima mea recenzie a unei carti clasice romanesti, ceea ce este ciudat pentru ca voi stiti ca nu-mi plac cartile de genul. Pai sa incep prin a va spune ca in ultima luna nu am citit mai nimic din ce mi-am propus pentru ca nu am avut timp si pentru ca a trebuit sa citesc foarta multa materie de BAC, despre care nu o sa vorbesc prea mult pentru ca mi-a mancat zilele (critica literara=greaca veche). Si ca sa nu va las in totala ceata, am decis sa vorbesc mai pe scurt despre un roman dintre cele pe care le-am avut de citit, care din punctul meu de vedere a iesit in evidenta. Si anume, Maitreyi de Mircea Eliade. Cu siguranta toti ati auzit de el si multi ati si citit.

Romanul este scurt(maxim 200 de pagini) si este structurat exact cum imi place mie: ca un jurnal intim. Prefer acest mod de scriere deoarece intr-un fel ma simt mai apropiat de personajul principal si de povestea lui. Un lucru care m-a facut instantaneu sa ma simt atras de povestea spusa de Eliade a fost ca tot romanul a fost bazat pe o poveste reala, pe o aventura de-a lui. Foarte socat am fost sa aflu, dupa ce am citit romanul, ca Maitreyi chiar a existat si ca a scris si ea o carte numita “Dragostea nu moare” care prezinta intamplarile din romanul lui Eliade, dar din punctul ei de vedere. As fi curios sa citesc acest roman intr-o zi.

Personajele sunt mai mult sau mai putin complexe, Allan fiind englezul tipic, iar Maitreyi fiind deloc tipica (cel putin din punctul meu de vedere). Chiar am avut o intreaga discutie cu profa de romana pe baza acestei teme, cum ca Maitreyi ar fi o ciudata. Recunosc ca mi-a fost destul de greu sa ma acomodez cu unele concepte si moduri de gandire din cauza faptului ca actiunea se petrece in India si acolo mentalitatea oamenilor este total diferita.

Un aspect care m-a intrigat extrem de mult la acest roman a fost lumea prezentata, cultura si diversitatea. Ador cand citesc o carte care ma introduce intr-o lume cu totul noua. Si aici nu ma refer la o lume a magiei, sau a vampirilor, ci intr-o lume care exista si in care intr-o zi poate o sa ajung, iar pentru ca am citit despre acea lume, voi fi pregatit sa o intampin cu bratele deschise.

Voi ce ati mai citit in ultimul timp? Ati citit Maitreyi? Planuiti sa o faceti? Eu chiar va recomand, pentru ca te scoate din rutina si te face sa-ti dai seama ca Eliade este intr-adevar o mare valoare a Romaniei.

10 thoughts on “Recenzie: Maitreyi de Mircea Eliade

1. Geani, Maitreyi a fost romanul meu preferat din randul clasicilor pt bac:-) , eu am citit Dragostea nu moare de Maitreyi dar nu mi-a placut pentru ca ea a negat intr-un fel legatura cu Allan:(, nu imi place ca nu si-a asumat povestea de dragoste, probabil din frustrare….eu am gasit-o pe un site si am printat-o atunci cand eram in liceu:-) nu am gasit cartea la Diverta cand exista la mine in oras pe atunci si am citit-o asa, pe atunci nu era moda ebook-urilor.:-)
    De citit am terminat Inferno, Conspiratia si Fortareata digitala, pot sa ma laud ca am incheiat ciclul Brownian, astept ca Dan Brown sa mai scrie un roman🙂 , recomand in ordinea urmatoare citirea romanelor sale Conspiratia, Fortareata digitala, Inferno, Simbolul pierdut, Ingeri si demoni si Codul lui Da Vinci. Am mai citit Jocul de-a destinul primul volum din trilogia Roth si volumele 1 si 2 din Jurnalele vampirilor, Fiica fericirii si acum citesc Fete stralucitoare, un roman superb. Am terminat romanele din biblioteca:D, acum astept un roman pe care l-am castigat Iubire de Kate Cotungo, si ma tenteaza sa imi cumpar Vampirii sudului, daca tot nu mai am carti necitite.

• Sa nu zici tu Geani ca nu tin eu cont de recomandarile tale:), am facut comanda la primele zece volume din Vampirii Sudului(pe Libris) stiu ca sunt 14 nu? dar doar primele 10 volume le-am gasit in editie de buzunar! sper sa imi placa, nu am asteptari mari de la serie, dar vreau sa ma biendispuna cat de cat….aaaaa si am mai comandat o carte despre care nu am mai auizt pana acum dar care pare foarte interesanta😀 Oul sarpelui http://www.elefant.ro/carti/carti-pentru-copii/grupe-de-varsta/viii-iii-ani/oul-sarpelui-11059.html cu elfi si tinuturi magice:D

• ma bucur ca m-ai ascultat! O sa iti para bine, pentru ca o sa-ti placa foarte mult cu siguranta…din moment ce ti-a placut Acdemia Vampirilor si stiu ca esti si fana a seriei “Atractia”.

• 🙂🙂🙂 nu sunt chiar ,,fana” dar mi se pare mai ok decat Cincizeci de umbre din pct de vedere al scenelor deochiate:D. Revin eu cu pareri, vreau sa devorez primul volum cum imi ajunge, daca am timp. M-au sunat sa imi spuna ca in loc de Oul Sarpelui imi pot trimite la acelasi pret Oul tigrului:-)🙂 asta e…nu prea imi convine pt ca nu am primul volum…asta ar fii al doilea, dar asta e…ma deranjeaza rau cand arata ceva pe stoc si te trezesti dupa ce platesti comanda ca nu o mai au, bine ca cele zece volume sunt pe stoc.

2. Am citit-o de 2 ori si nu imi place in mod special. Da, stiu, sunt naspa, toata lumea lauda aceasta carte dar eu cred ca Mircea Eliade a scris carti mult mai bune. It’s just my opinion…

3. Nu am citit aceasta carte, dar Mircea Eliade este unul din preferatii mei. Am citit cateva romane care imi plac tocmai pentru ca are darul de a introduce cititorul in povestea lui. E minumat tot ce scrie, asa ca nu va feriti sa cititi si clasici.

4. Am citit-o acum mult timp.M-a impresionat la vremea aia si mi-am promis sa citesc tot ce au scris Eliade si Cartarescu.Au ceva magic in scrierile lor si promit sa revin la ei.

5. Și eu am citit Maitreyi pentru școală, însă după părerea mea există cărți scrise de români (care nu fac neapărat parte din programa școlară) care sunt mai bune (sau cel puțin mi-au plăcut mie mai mult). Mi s-a părut că a fost grăbită acțiunea spre final. Probabil Maitreyi era așa de ciudată din cauză că era crescută în acea societate strictă și spiritualizată.
    Mi se par prea teribiliști autorii noștri români. Parcă din când în când ar mai fi mers și niște finaluri fericite.