Narator subiectiv sau obiectiv?

tumblr_mjkgvuys0t1s28vxmo1_500.jpg

Vreau sa vorbim astazi despre un subiect pe care nu stiu daca l-ati remarcat pana acum sau daca i-ati dat vreo importanta. Dupa cum stiti de la ora de limba romana, naratorul unui text poate fi obiectiv sau subiectiv. Consider ca acesta este un factor care infulenteaza puternic o carte.

   Daca citesc o carte care se bazeaza pe evolutia personajelor, pe chestii psihice si filozofice, atunci cartea aceea TREBUIE sa aiba naratorul subiectiv. Astfel pot sa ma conectez mai bine cu personajul, eu practic fiind in mintea lui. Descopar lumea impreuna cu personjaul, stiu ce stie si el, ma transfer in fiinta lui.

   Daca o carte se bazeaza pe actiune, pe intamplari, atunci TREBUIE sa avem un narator obiectiv, care sa nu se implice din punct de vedere emotional in actiune. Astfel reusesti sa culegi din carte ceea ce e mai important, sau ceea ce i s-a parut autorului important sa arate: actiunea si repercusiunile acesteia.

   Eu unul, prefer cartile scrise la persoana intai pentru ca imi place sa ma dedic cu totul unei carti, dar nu ma deranjeaza cele scrise la persoan a treia. Harry Potter este scrisa la persoana a treia si este seria mea preferata, DUH!

   Tu ce parere ai? Obiectiv sau subiectiv?

-G

7 thoughts on “Narator subiectiv sau obiectiv?

  1. Eu , de cele mai multe ori , apreciez la o carte sentimentele pe care mi le transmite , de aceea cartile in care naratorul este subiectiv au un avantaj , dar n-am nicio problema cu cartile scrise la persoana a 3-a .

  2. Subiectiv daca sunt trairi si chestii psihologice, obiectiv daca sunt intamplari sau cartea este centrata pe actiune. Prefer persoana I sa fiu conectata cu trairile personajului, nu ma deranjeaza insa daca sunt la pers a III a, dovada la fel HP.

  3. Prefer cartile subiective.Cunosti mai bine personajul,ii intelegi durerea,fericirea.Pot spune ca e o relatie mai stransa.Insa,la cartile cu actiune,prefer narator obiectiv.:d

  4. Cartile cu autorul obiectiv, clar, mi se pare mult mai interesant asa, nu stiu care e motivul dar decat sa povesteasca spre exemplu Rose, mai bine ar fi povestit Richelle (Vampire Academy) asa mi se pare mie. Nu ma deranjeaza mai deloc nici invers dar autorii povestesc mai bine evolutia personajelor, actiunea vine din mai multe cadre si autorul trece usor pe la fiecare personaj si spune trairile fiecaruia, “campul vizual ” e mai intins.

Leave a Reply

