Recenzie: Hotul de carti de Markus Zusak

Este anul 1939. Germania nazistă. Ţara îşi ţine răsuflarea. Moartea nu a avut niciodată mai mult de lucru, şi va deveni chiar mai ocupată. Liesel Meminger şi fratele ei mai mic sunt duşi de catre mama lor să locuiască cu o familie socială în afara oraşului München. Tatăl lui Liesel a fost dus departe sub şoapta unui singur cuvânt nefamiliar – Kommunist -, iar Liesel vede în ochii mamei sale teama unui destin similar. Pe parcursul călătoriei, Moartea îi face o vizită băieţelului şi o observă pe Liesel. Va fi prima dintre multe întâlniri apropiate. Lângă mormântul fratelui ei, viaţa lui Liesel se schimbă atunci când ea ridică un singur obiect, ascuns parţial în zăpadă. Este Manualul Groparului, lăsat acolo din greşeală, şi este prima ei carte furată. Astfel începe o poveste despre dragostea de cărţi şi de cuvinte, pe măsură ce Liesel învaţă să citeasca cu ajutorul tatălui ei adoptiv, care cânta la acordeon. În curând, va fura cărţi de la incendierile de cărţi organizate de nazişti, din biblioteca soţiei primarului, şi de oriunde le mai putea găsi.

Am inceput aceasta carte deoarece am aflat ca va aparea un film, ceea ce m-a intrigat. Am auzit in nenumarate randuri de acest titlu dar niciodata nu i-am dat importanta, deoarece credeam ca este o carte pentru adulti. Pai pe scurt pot sa va spun asa: a devenit una dintre cartile mele preferate si o voi recomanda oricui.
   In primul rand, structura cartii extrem este de interesanta deoarece la fiecare 2-3 pagini apar mici fragmentele ingrosate care iti explica anumite cuvinte, sau te ajuta sa intelegi mai bine o situatie, sau iti arata o alta perspectiva a unei intamplari. Un mare plus pentru mine la acest roman a fost ca actiunea a avut loc in Germania nazista, din timpul celui de-al doilea Razboi Mondial. Inca de cand eram in clasa a7-a am o fascinatie pentru acea perioada din istorie si sunt “insetat” pentru orice informatie legata de aceasta.
   In doilea rand, Liesel este cel mai fascinant personaj pe care l-am citit de la “The Fault in Our Stars” incoace. Este in inceput prezentata ca o simpla fata, iar pe parcursul actiunii evolueaza atat din punct de vedere psihic dar si din punct de vedere fizic. Mi se pare o fire atat de puternica si cu o imensa tarie de caracter. Un alt personaj care mi-a placut extrem de mult este Hans pentru ca mi-a adus aminte intr-un fel de Sirius sau de Lupin din Harry Potter. Rosa Huberman este geniala, chiar m-a invatat cateva cuvinte in germana. Sunt super curios cum o sa se descurce actrita careia i s-a atribuit rolul Rosei. Nebunul de Rudy mi-a placut mult mai ales la inceputm dar s-au intamplat chestii, ceea ce este un super adaos, unul inteligent as zice, in distributia personajelor. As putea sa spun ca Liesel este unul dintre personajele care ma inspira extrem de mult in fiecare zi, care ma face sa vad culorile, asa cum zice naratorul.
  Apropo de narator, in acest roman este chiar moartea. Numai cand auzi ca exista o carte povestita de moarte, nici nu trebuie sa stii despre ce este vorba, pur si simplu devine fascinant. Imi pare rau ca nu am stiut mai din timp de aceasta carte, dar mai bine mai tarziu decat niciodata. Poate ca atunci cand auzi despre narator iti imaginezi o carte cu totul intunecata si trista, dar credeti-ma ca daca sunteti in stare sa o interpretati cum trebuie, veti lasa la o parte tragedia si veti culege doar partile pozitive.
   Aceasta carte m-a ajutat sa inteleg, impreuna si in acelasi timp cu Liesel, importanta cuvintelor si a cartilor in viata mea. Daca ti se pare ca oamenii folosesc un cliseu cand zic ca pentru ei cartile reprezinta o evadare, atunci cu siguranta nu ai citit Hotul de carti. Mi se pare superb modul in care este descrisa dragostea fetei pentru carti si cuvinte, chiar ma face sa ma regasesc in ea.
Daca esti viu, ai ochi si stii sa citesti atunci nu ai niciun motiv sa nu incerci Hotul de carti. Imi vei multumi pentru restul vietii:))!

5

3 thoughts on “Recenzie: Hotul de carti de Markus Zusak