Recenzie: The Bone Season de Samantha Shannon

The Bone Season este povestea unei „călătoare prin vis“, o clarvăzătoare de 19 ani numită Paige Mahoney, care cutreieră străzile Londrei anului 2059 până când poliția secretă o închide în Oxford, un oraș ținut secret timp de două sute de ani și controlat de Refaimi, o rasă puternică, de pe altă lume.  Este o epopee fantastică deosebit de complexă, înţesată cu rase supranaturale, grupări sociale şi mai multe niveluri de clarviziune, precum şi nenumărate dialecte şi cuvinte noi.

Trebuie sa recunosc ca am citit cartea aceasta doar din cauza simplului fapt ca autoarea a fost declarata “noua J.K.Rowling”. Nu e ca si cum mi s-a parut o poveste fascinanta din descriere(pentru ca nu pare), nu m-a fascinat titlul, nu m-a fascinat coperta. Pur si simplu m-am ghidat dupa aceasta comparatie  si bine am facut! In primul rand, o foarte mare greseala a editurii Curtea Veche, este ca au lasat tilul in limba engleza, si mai bine de jumatate dintre cititori in general, cred ca volumul nu este in limba romana. Prin intermediul acestui articol, sper ca i-am ajutat pe unii sa-si dea seama ca aceasta carte este in romana.

Aceasta carte nu este genul obisnuit de Fantasy/SF pe care o citesti si te gandesti si la ce ai mancat acum 2 zile la micul dejun in acelasi timp. Necesita foarte multa atentie pentru primele 100 de pagini, si chiar si dupa aceea, pentru restul de aproape 400. In primul rand la inceput o sa gasesti o ierarhie cu toate clasele si subclasele sociale din Scion(societatea in care se desfasoara actiunea, adica Londra de azi), sau altfel spus SciLo. Pe urmatoarea pagina vei gasi o harta care se va dovedi foarte utila. Iar la sfasitul cartii vei gasi un glosar de vreo 10 pagini. Usor, nu va speriati!

Poate ca sunt eu putin SLOW, poate nu am fost in cea mai buna dispozitie in ultima saptamana, dar chiar mi-a fost destul de greu sa pricep si sa fac legaturi pentru primele 100 de pagini. Du-te uita-te in ierarhie, du-te uita-te in glosar( cuvinte multe nici nu sunt acolo, ci iti sunt dezvaluite mai tarziu), du-te cauta pe harta! Ciudat este ca pentru mine aceasta a fost trasatura pe care am apreciat-o cel mai mult la aceasta carte. Te tine interesant, te face sa-ti pui creierul la treaba, care se afla in stare de stand-by de cand a inceput vara si inca nu si-a revenit total. Daca te-ai plictisit de povesti previzibile in care nu trebuie sa ai cunostine mai avansate decat un copil de clasa a 3-a, The Bone Season este cartea ta.

Poate ca am reusit sa ma leg emotional de aceasta carte la un nivel mai inalt, deoarece am avut sansa sa ma duc la lansarea cu presa a cartii in Romania, care a avut loc vinerea trecuta. Acolo am reusit sa o vad pe autoare, si sa o aud cum vorbeste in exclusivitate despre personaje, actiune si mesajele acestei carti. Spunea ceva de genul ca ea nu incearca sa transmita un mesaj anume, nu incearca sa ne impuna practic un mesaj si noi sa fim obligati sa-l procesam si sa-l acceptam. Ea doreste sa ne lase sa ne facem propriile idei, sa ne desprindem propriile invatari si lectii, si tocmai din aceasta cauza a construit actiunea putin confuza, iar asta mi se pare genial.

Povestea este unica si super interesanta, lumea este ciudata si super captivanta, tragica, deloc monotona si diferita, autoarea reusind  sa construiasca un unviers paralel care ne face sa ne punem intrebari si sa ni se zbarleasca firele de par pe maini. Personajele sunt excelent construite, diferite, misterioase si foarte surprinzatoare. Autoarea imi place mult, fiind sincera si adoptand un stil de scris foarte realist care te introduce in poveste, te face sa juri ca nu vei pune la indoaiala nimic din ce iti etaleaza ea in lumea ei, te lasa sa cutreieri prin capul personajului timp de 500 de pagini, dupa care te scoate afara si te face sa vrei sa scoti tot aerul din tine usurat( sau nu) si sa spui 2 cuvinte: “Mai vreau!”. Veste buna: este o serie de 7 carti. Ne vedem sa discutam in legatura cu “The Bone Season” peste 2 milioane de ani, cand or sa invie broscozaurii si o sa fie Miley Cyrus presedinte si o sa apara volumul 2 al acestei serii. Sau cand o sa apara filmul…

5

11 thoughts on “Recenzie: The Bone Season de Samantha Shannon

1. Broscozaurii:-)🙂🙂 intre timp Miley naste ca pare-se e insarcinata:-) . In zece ani sa speram ca vom avea toate volumele:-) . Deci cand o sa o citesc o sa imi pun mintea la treaba, cauta harta cauta termeni revin-o la fraza la care am ramas.. geniala…imi place daca lasa loc de interpretari si naste confuzii. Eu intre timp am terminat fecioare despletite, concert in myzica de bach si drumul ascuns-trilogia Hallipilor, cand o sa ai de citit concertul prin a 12 sa citesti si vol unu si trei fiindca altfel nu o sa intelegi toate legaturule de familie din vol doi. Mie mi-a placut, a fost o cronica de familie interesanta:-) . Cel care incheie ciclul este romanul Radacini dar nu il am si deocamdata nici nu il cumpar.:-) . Ieri am citit Mos Goriot, e geniaaaalll nu ma gandeam ca o sa imi placa atat de mult si nu o sa imi vina sa il las din mana pana nu aflu ce se intampla, iar finalul este interesant face toti banii. Am zis ca daca tot am dat banii pe carti sa nu ma simt vinovata si sa citesc mereu aparitii noi si pe acestea vechi sa le las intr-un colt de umbra, asa ca zilele astea o sa raman tot pe clasici si tot balzac eugenie grandet si femeia la 30 de ani ca sunt in acelasi vol si ciresarii vol unu ebook pt ca am vol 2,3.4.5 dar nu il am le 1 in varianta tiparita:-) niciodata cand am dat comanda nu l-am gasit, il pandesc la urmatoarea comanda:-) . Intre timp ma delectez obsesiv cu The passenger Let her go-superba melodie si versuri genialeeee

2. Aaa si inca ceva, confuzia este aceea ca scrie mare The bone season insa sus de tot scrie sezonul oaselor

3. Vrau sa spun ca mi se pare ca aceasta carte vine in trilogia colectiilor preferate HPJB ( Harry Potter , Percy Jackson , acum si The Bone season ) , cel putin asa mi-ai dat de inteles din recenzia asta . Desi nu ma prea omor cu cartile care au harti intre pagini , din cauza unei experiente cu Insula Comorii ( cea mai buna carte cu pirati si corsari citita de mine ) , cand nu apucam sa citesc un nume scris cu majuscule ca si resfoiam cartea inaine , inapoi , incurcam pagini , semnul de carte zbura , cartea cadea pe jos , reciteam zeci de pagini … deci nu e foarte placut sa cauti intr-o carte cu mape si harti ( desi daca era desenata Harta Strengarilor in volum 3 din HP , nu ma deranja absolut deloc ) . Dar dupa cum ai zis si tu , ” noua JK Rowling ” merita o sansa .
    P.S. – Miley va fi presedinte peste 3 milioane de ani , deoarece atunci o sa lanseze Britney melodia “I am the bitch !” si in aceeasi zi vampirii vor pleca in spatiu pentru a popula o planeta numita Kripton si zanele vor iesi cu nemiluita din pamant pentru ca cartitele vor fi nemultumite de cea de-a 3803-a pereche de ochi sintetici fabricati de Hefaistos .

4. Tocmai am terminat-o de citit la o ora tarzie din noapte, si tot ceea ce vreau sa spun este ca Mai vreau!!! Cand am ajuns la ultima pagina am mai cautat inca o pagina:-) nu vroiam sa ma lase in ceata. Astept cu nerabdare vol 2. Marturisesc ca niciodata nu am citit o carte atat de ciudata cum este aceasta…un pic greoaie, pentru ca trebuie consultat tot timpul glosarul dar si harta, insa minunata! De abea astept sa citesc continuarea….daca el si ea trebuie sa se intalneasca doar daca cealalta traieste, atunci imi doresc ca acel personaj nesuferit feminin sa traiasca pt ca cei doi sa se vada din nou….:d nu dau nume sa nu ofer spoilere:-) . Ultimele pagini le-am citit cu sufletul la gura, cand i-a prins m-am gandit hmmmm mai sunt 6 carti daca ii omoara de acum ce se mai intampla in urmatoarele sase romane:-)🙂 . M-a amuzat un pic situatia cu Nick:d sa fii indragostita si sa descoperi ceea ce a descoperit tipa, e cam frustrant:-) , oricum Custodele este alegerea perfecta. Ma bucur ca am inteles si misterul acelei flori cu 8 petale de pe coperta…Seb, Liss, personaje de care m-am atasat! La fel ca si Rowling observ tendintele ucigase manifestate catre anumite personaje care nu merita sa plateasca, cu pretul vietii:(. Ok, deci concluzie finala, cine nu a cumparat cartea sa nu mai stea pe ganduri, la inceput o sa fie dificila dar pe masura ce vor memora termenii si ii vor intelege, romanul va decurge perfect! Un roman de nota 10, caruia nu ii lipseste nimic!

5. Vesti proaspeteee yupyyy: al doilea manuscris a fost predat catre librarie suuuperrrr!! Si pam-pam Primul volum va fi ecranizat anul acesta 20 th Century Fox! Nu mai am rabdare!